فوتبال و بهبود سلامت قلبی درمردان مبتلا به دیابت نوع 2

 بر اساس تحقیق جدیدی که دردانشگاه کوپنهاگ در دانمارک انجام گردید، آموزش فوتبال میتواند سبب بهبود سلامت قلب، کاهش فشارخون و افزایش ظرفیت ورزشی مردان مبتلا به دیابت نوع 2 شود. شرکت درکلاسهای آموزش فوتبال می تواند نیاز بیماران دیابتی  را به مصرف دارو کاهش دهد. نتایج این تحقیق درمجله ی Medicine and science in sports and Exercise منتشر شد. دانشمندان دراین تحقیق اثرات آموزش فوتبال در بازیهای کوچک (5×5 ) بر روی  21 مرد مبتلا به دیابت نوع  2 (37 تا 60 ساله ) را بررسی کردند.

 آموزش فوتبال سبب جوان شدن قلب می شود دکتر Schmidt می گوید: در طی این  تحقیق مشخص گردید که آموزش فوتبال بطور بارزی سبب بهبود انعطاف پذیری قلب و افزایش فعالیت عضله ی قلبی به میزان 29 درصد می شود. غالباً یکی از اولین عوارض دیابت  تأثیر بر عملکرد قلب است. دراکثر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ماهیچه های قلبی انعطاف پذیری بسیار کمتری دارند بهمین علت خطرایست قلبی در افراد دیابتی افزایش می یابد.

 اسکن های پیشرفته ی اولتراسوند قلب نشان می دهد که فاز انقباض قلب با انجام  تمرینات فوتبال بهبود می یابد و ظرفیت قلب برای فشرده و کوچک شدن تا 23  درصد افزایش یافته است. این نتیجه  تابه حال با انجام سایر فعالیت های فیزیکی مشاهده نشده بود.

 در ابتدای تحقیق 60 درصد از شرکت کنندگان به فشار خون بالا مبتلا بودند و از یک یا چند داروی  کاهش فشارخون استفاده می کردند. تمرینات فوتبال موجب کاهش فشار خون سیتولیک و دیاستولیک تا 8 میلیمتر جیوه میشود که این میزان نسبت به سایر  تمرینات ورزشی که قبلاً مورد تحقیق قرار گرفته اند موفقیت بسیار قابل توجهی است. این تأثیر مشابه مصرف قرص است و نیاز به کاهش دارو را در این بیماران کاهش میدهد. همچنین دراین تحقیق مشخص گردید که حداکثر جذب اکسیژن درشرکت کنندگان  12 در صد افزایش و همچنین ظرفیت ورزش متناوب تا 42 درصد بهبود یافته است .

به گفته ی دکترRostgaard: بهبود وضعیت  فیزیکی بیماران سبب کاهش خطر سایر عوارض دیابت نوع 2 می شود و این افراد وظایف روزانه خود را آسانتر انجام میدهند و به زندگی فیزیکی فعالی دست می یابند.

پرفسور Bangsbo می گوید: نتایج حاصل از این تحقیق همراه با علاقه ی شرکت کنندگان به ادامه ی بازی فوتبال نشان می دهد که فوتبال دارای پتانسیل بسیار زیادی برای کمک به مبتلایان به دیابت نوغ 2 است.

منبع: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23669882